lördag, juni 17, 2017

vecka 24 eller hur jag som trettiosjuåring fick en utskällning av en annan vuxen människa

juni är den vackraste sommarmånaden. ändå hinner jag sällan stanna upp och njuta eftersom juni också är tiden då allt händer på en gång. det är deadlines och jobba i förväg så man kan ta semester med gott samvete. addera sedan landetstök, uteserveringsbesök, jobbrelaterade sommarfester och swooosh så är det snart juli.

den här veckan har varit extremt lång. att-göra-listor har bockats av i en faslig takt men jag har också hunnit med lite festligheter. i tisdags hade vi ett lanseringsevent på södra teatern som övergick i något slags eftersläckare på malmen. vid tvårycket gav vi upp och började vandra hem i sommarnatten under en himmel som aldrig blev riktigt mörk. fåglarna sjöng och jag spanade min vana trogen efter bra saker som skräpar på gatan att ta med mig hem.

och bingo! i en big bag låg ett helt trädgårdsmöblemang i trä, två stolar och ett bord, som jag tvingade calle att gräva upp. lite vinda och sneda, och en träspjäla saknades, men på det hela taget ett bra fynd. och ja, jag är medveten om att man egentligen inte får och bla bla bla och att det kan se för jävligt ut om man inte stoppar tillbaka allt som man drar ut ur påsen, men vi städade såklart efter oss.

precis när vi skulle svänga in på vår gata hörde vi en röst långt bakom oss.
"hallå, där, vart är ni på väg med det där?"
en kvinna med en hund uppenbarade sig och hävdade på fullaste allvar att vi snott möblemanget från en uteservering. det tog en evighet innan hon nöjde sig med vår förklaring, eller ja, det gjorde hon egentligen inte så efter ett tag började vi gå och önskade henne lycka till med sitt detektivarbete. när vi svängde runt in på vår gata skrek hon fortfarande efter oss.

hon sa dock ingenting om det stora fånget i min famn med rhodondendron från planteringen bredvid.
Untitled
Untitled
IMG_8750
Untitled
Untitled
bilderna är från förra året då jag var mellan jobb och för första gången i mitt liv fick njuta av hur det var att vara ledig i början av juni. denna semester den bästa jag haft i hela mitt liv, just för att det är så lyxigt att kunna njuta av försommaren utan stress.

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall