söndag, september 18, 2016

vi åker till fäviken och äter jättestor middag eller historien om hur jag ofrivilligt blev gourmé pt II

jag avslutade ju mitt föregående fävikeninlägg när det var som mest spännande (?), så tänkte att jag inte ska hålla er på halster (no pun intended) utan leverera den rafflande upplösningen tämligen omgående. edit: det visade sig att tämligen omgående i mitt fall betyder en så där tre veckor senare.

på själva dagen d vi hade ett par timmar slå ihjäl innan det var dags för mumsig magi, så vi åkte bil över ett berg och vips så hamnade vi i norge. där promenerade vi i en fin skog, badade vi i en sjö och blev jagade av bromsar.
Åre and Fäviken
Untitled
Untitled
på tillbakavägen åkte vi förbi tännforsen. det gjorde sig mycket bra på bild mot domedagsmolnen i bakgrunden.
åre and fäviken
viktigt med dokumentationen av dokumentationen. obs! om ni ska åka dit och är sugna på äpplen gör ni bäst i att medtaga egna. om du inte vill betala 15 kr styck vill säga (inte bitter alls, verkligen inte).
Untitled
sedan åkte vi in till åre för att äta lätt lunch på kebabställe. ett uppdrag som gick sådär, blev såklart proppmätt. tog i alla fall den här fina bilden med the shining-vibbar på åre sporthotell.
åre and fäviken
med magen full av falafel blev vi upphämtade med taxi till fäviken.
Untitled
på grund av den stadiga lunchen var det lite uppförsbacke med äteriet, men det släppte där någonstans efter femtonde rätten. totalt 28 olika munsbitar/maträtter blev det, bland annat dashibuljong silad genom mossa, vaktelägg inrullat i aska och torkat fårbajs och höbalsglass. och det var hur många efterrätter som helst vilket ger ett stort plus i min bok!

nedan snygg presentation av pilgrimsmussla som var tillagad över björkkol och enbuske samt en av alla efterrätter.
Åre and Fäviken
Åre and Fäviken
kvällen avslutades utomhus med lössnus och chartreuse i skymningen.
Untitled

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall