söndag, augusti 28, 2016

vi åker till fäviken och äter jättestor middag eller historien om hur jag ofrivilligt blev gourmé

i ett svagt ögoblick i våras (läs aw gone överstyr) bokade jag och calle bord på restaurang fäviken när de släppte sommarsäsongens platser. efter en hetsig bokningsprocedur hade vi säkrat våra platser och kunde pusta ut.

jag har så lätt att dras med i olika sorters hets – tradera är således inget alternativ för undertecknads nervöst lagda personlighet – så i ärlighetens namn visste jag inte riktigt vad jag hade bokat (men jag VANN, ha ha!). när datumet för vår middag väl kröp närmare kände jag mig som världens mest otacksamma restaurangbesökare och kände mig tvungen att panikgoogla lite på vad sjutton jag hade gett mig in på. konstaterade att fäviken hade två stjärnor i michelinguiden och att det var någon slags nordisk inriktning. kände mig fortfarande ganska otacksam men kunde nu i alla fall svara på eventuella följdfrågor i diskussioner.

ungefär samtidigt hade jag börjat på nya jobbet och eftersom jag inte hade någon semester förutom en ynka dag för sagda restaurangbesök blev svaret på "vad ska du göra på semestern?" att jag skulle till fäviken. sant förvisso, men inte helt representativt för min persona. så nu har jag fått ett oförtjänt rykte som gourmé. (detta rykte blev dessutom påeldat av en medtagen matlåda med hemrökt kött som fick alla mina kollegor att undra varför det luktade medeltidsveckan på gotland över hela kontoret).

i alla fall, en förmiddag i slutet av juli åkte vi upp mot åre, genom ett makalöst vackert sommarsverige. ända sedan jag 2009 firade ett gnistrande nyår och 2013 en magisk bröllopsfest har hälsingland seglat upp på listan över förbaskat trevliga och snygga landskap. när vi sen kom upp till jämtland blev jag alldeles tokig. har ju tidigare i bloggen uttryckt min vurm för bergskedjor, men blev himla glad att även sverige kan stoltsera med ett par rediga berg.

vi stannade till vid bystugan i kårböle för att fika och gå på loppis. där gjorde jag mitt första (och kanske sommarens bästa?) loppisfynd: en polaroid land camera 1000, inklusive bruksanvisning. en tia skulle de ha. bara att tacka och ta emot. det löste också mitt problem med att jag råkade köpa fel polaroidfilm när jag var i japan förra året så man kan säga att jag slog två flugor i en smäll.
Åre and Fäviken
när eftermiddagen gick över i kväll rullade vi in till åre. vi hann precis äta middag och gå ner till åresjön innan det mörknade.
Åre and Fäviken

denna magiska sommarhimmel alltså!
Åre and Fäviken
vi drack bubbel i ölglas nere vid stranden (OBS! notera att det är carolina gynnings eget bubbel, hi hi!)
Åre and Fäviken
magiskt, som sagt.
åre and fäviken Åre and Fäviken
strandfynd.
Åre and Fäviken
för att dra ut lite på spänningen tycker jag vi avslutar här på stranden i björnänge. he he.

stay tuned för själva restaurangbesöket i nästa inlägg.

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall