torsdag, september 03, 2015

ett par mycket nostalgiska stolar

IMG_6510_liten
det här ett fynd som jag gjorde alldeles gratis i min fasters stuga i ludvika (där jag även hittade ett gäng finfina gamla coupeglas). eller ja, gratis och gratis, så här ligger det till:

min farfar bodde i usa på trettiotalet och när han kom hem gav han i uppdrag åt den lokala snickaren att bygga de här adirondack-inspirerade stolarna. ett av mina starkaste minnen av farfar när jag var liten är faktiskt när han sitter i en av stolarna, med min kusin på ena benet och med mig på det andra, på bakgården till det lilla radhuset i sollentuna där farmor och farfar bodde.

så av både nostalgiska och estetiska skäl hade jag fantiserat om de här stolarna ända sedan förra sommaren (kanske längre?) då jag såg dem skymta i min fasters uthus, men jag tänkte att jag inte hade plats för dem någonstans. precis innan midsommar hojtade min faster att det var sista chansen att plocka hem saker från stugan innan månadsskiftet då den nya ägaren tillträdde. och då kom jag att tänka på att jag nu faktiskt hade plats för dem, på julita.

jösses, vilken fart det blev på mig! bokade en skåpvagn och tog en ledig dag från jobbet mitt i det värsta jobbhärjet innan midsommar för att under en och samma dag köra upp till ludvika och hämta stolarna, sedan lämna dem hos calles mamma i mockfjärd och sen åka hem till stockholm.

det visade sig dessvärre att träet var ruttet på så många ställen att det förmodligen inte går att rädda två av tre. men nu har jag i alla fall brädor att utgå från när jag bygger nya.

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall