söndag, juli 19, 2015

c'est pas moi, c'est toi, paris

den första dagen på semestern tog jag min kära pojkvän i hand och stävade mot paris. au revoir sverige och så vidare. trots att jag borde vara en riktig frankofil (har bland annat pluggat franska i åtta år och kan titta på amélie från montmartre arton gånger på raken utan att tröttna) så har jag aldrig fallit för den franska huvudstaden.
paris, baby_liten
det luktar sopor, ficktjuvarna är många, kvarteren är trekantiga och svårnavigerade och jag lyckas alltid bli dålig i magen när jag är där. lite så. jajuste, och så är öl dyrt i jämförelse med vin (är ju en öltjej va). men calle älskar paris så jag var beredd att ge stan en sista chans.
Foto 2015-07-07 15 43 23 (1)_liten
planen innan resan var att att sätta sig ner och grundligt planera härliga ställen att besöka. samt att hitta paris motsvarighet till södermalm, som är ett ständigt inslag i alla resor jag gör (se bland annat 1, 2, 3). men min vana trogen blev det istället ett par panikgooglingar inför hotellbokningen (sen även den) innan vi slutligen landade i marais. vilket var ganska trevligt eftersom vi hamnade i ett område med en massa vintage och secondhandaffärer i paris. (vet inte om jag börjar utveckla ett sjätte sinne med second hand och vintage? hoppas det).

det första vi gjorde? sitta på en uteservering och titta på fransmän, bien sûr. passade på att öva lite på skolfranskan ("je voudrais un verre de vin rosé, s'il vous plait"). det andra var också ganska givet eftersom det var den enda punkten vi dittills skrivit upp på att göra-listan: ett besök på musée d'art moderne i centre pompidou, på svenska moderna museet, rätt och slätt.
paris, baby_litenparis, baby_liten
paris, baby_liten
där vi bland annat tittade på en farlig utställning. 
paris, baby_liten paris, baby_liten
efter att ha släpat iväg calle från muséet ett par timmar senare (han är långt mer finkulturell än vad jag låtsas vara) gick vi till en förjädra trevlig vinbar som heter le baron rouge (tipstack till björn som i sin tur fått tipset av sin parisboende vän tobias, tack tack!). vanligtvis dukar de upp med ostron ute också, men vi var lite sena så alla ostron hade tagit slut.

men vin fanns i alla fall. på tapp, i flaska och i mitt glas, det tackar vi för.
paris, baby_liten
sedan gick åt vi middag på en restaurang i närheten och sen var det dags för sängen, natti natti!

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall