torsdag, juni 18, 2015

en semesterlista

efter att ha spontansajnat upp på utlandssemester nummer två den här sommaren känner jag att jag måste styra upp lite bland sommarens eskapader. men istället för excelark hoppas jag kunna bringa lite reda i oordningen genom att planka elsas semesterlista.

vad ska du göra på din semester?

njuta av sol, åka lite utomlands och äta sjukt långa frukostar. försöka hinna använda min garderob som till 80% består av kläder som bäst bärs när det är mellan 20 till 35 grader celsius.
IMG_5804

ska du åka nånstans?

ja! till paris med calle och sedan roadtrip i norra italien med andreas, björn och björns tjej martina (som jag har träffat sammanlagt 30 minuter under väldigt blöt kväll på kellys på calles födelsedag i november förra året. men har på känn att hon är mycket trevlig). hade hoppats på att hinna med auktionsveckan i gagnef också, men det är samtidigt som jag åker till italien. vill också hinna med att hänga på johan och johannas torp som de flyttat till. och så har vi ju julita också! späckat, minsann.
lisbon, portugal liten
house on the river, portugal, liten

hur länge ska du vara ledig?

ytterst oklart. har tagit ledigt tre veckor i juli men har lite dålig koll på hur många semesterdagar jag brände i tokyo. eftersom calle jobbar hela sommaren skulle det vara fint att dra iväg i höst nånstans, men det är lite beroende på mina semesterdagar och hur det ser ut med jobb för calles del.

vad vill du verkligen hinna med?

lite svensk sommar. svensk sommar är bäst. när den är på humör vill säga. vilket den oftast inte är. har också en förkärlek för svensk sommar i stan. inget går upp mot att vara ledig på de ställen man oftast förknippar med jobb och hets. tomma tunnelbanevagnar tex, de gör mig upprymd på ett helt oförklarligt sätt.
midsummer's 2011
IMG_3802liten
bröllopsfest i järvsö
IMG_1588_liten

vad tror du egentligen att du kommer göra?

svära över det svenska vädret och vara ytterst tacksam för mina två utlandssemestrar.
IMG_1636_liten

vad ser du mest fram emot?

att få vakna utan att veta vilken dag det är, bara att man är ledig och att man inte ska jobba imorgon.

vad kan gå fel?

ouf, orkar inte tänka på det. jag tar en dag i sänder. men om jag ska kbt:a mig igenom denna fråga så: förmodligen finns det en risk att mina pengar inte kommer räcka till att leva bekymmerslöst pga betalade en förmögenhet i elsladdar denna månad och fick inte tillbaka lika mycket på skatten som jag brukar. det är nog min största ångest inför denna semester faktiskt, att behöva snåla.

vad kommer du lägga mest pengar på?

önskar jag kunde säga loppisfynd, men tror det blir bensin, vin och boende.
IMG_0534

vad kommer du köpa inför semestern? 

letar efter en axelremsväska, helst i läder eller annat hållbart material som har plats för kamera. gärna med blixtlås.

kommer du använda det?

ja. som sjutton! om jag bara hittar den perfekta väskan så ...

kommer du bli brun?

oh, ja! det är något av min sommarspecialitet faktiskt. blir lätt brun och nästan aldrig röd.

vad kommer du äta?

matiga sallader! grilla! plus en massa gott i italien. hela planen är att agriturista loss i små byar. ser så mycket fram emot detta!
midsommar 2012
IMG_2955liten

vad kommer du dricka?

eftersom öl är dyrt i italien gissar jag på vin, vin, vin och lite mer vin. sen bubbel, en massa vatten. och kaffe!
midsummer's 2011 emma dricker kaffe, massolit books, budapest
midsommar 2012

vad kommer göra den här semestern extra bra? 

öh, att man är ledig ...?

vad kommer du ha på dig?

klänningar!

hur kommer du att göra dig illa?

jobbig fråga. jag har ju lite av ett magiskt tänkande och vill inte jinxa shit. så jag hoppar över den frågan.
midsummer 2010

vad oroar du dig för ?

kattvakt. när jag är i italien är calle hemma. men parisresan har vi inte riktigt löst än.
IMG_3824liten

vad kommer bli extra speciellt?

det här med att vara utomlands två gånger på samma semester. har nog inte hänt tidigare tror jag.
vasaparken

hur kommer du minnas din semester sen, i september?

att den var dyr och att det var så länge sen att det knappt hänt. som med alla semestrar när man hunnit jobba två veckor ...

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall