fredag, januari 02, 2015

summering av 2014: resorna, maten och prylkonsumtionen

efter en stärkande tolvtimmarssömn är jag nu redo att ta mig an årssummering 2014 del två. här river vi av resorna, maten och prylkonsumtionen.

resorna

det kanske märks att jag älskar att åka utomlands, just därför känns det lite trist att "bara" ha rest utomlands två gånger under 2014 (plus två jobbresor). det hade ju varit helt splendido om jag hade lyckats knöka in en usa-resa också men det får bli under 2015 istället. de två utlandsresorna jag gjorde var dock himla trevliga.

1) istanbul. förjäkla spännande stad!
IMG_4457_liten
mina äventyr i istanbul del ett, tvåtre och fyra.

2) lissabon och porto-området.
i somras hyrde vi ett hus i porto-området och ägnade dagarna åt att slappa. och när vi tröttnade på att slappa hängde vi i porto och lissabon.
house on the river, portugal, liten
porto, portugal, liten
lisbon, portugal liten IMG_3290liten
lisbon, portugal liten
portugal del ett, två, trefyra, fem och sex.

resa nummer tre och fyra var till helsingfors i jobbrelaterade uppdrag. men det var typ ett dygn var så jag hann inte med så mycket mer än att jobba och sova.

maten

vanligtvis delar jag och calle upp matveckorna. min vecka är linas matkasseveckan. bortsett från att det tar eoner att färdigställa funkar det himla bra eftersom man slipper kombinationen trött, hungrig och psykbryt i mataffären i veckorna. har nu gått över till den vegetariska kassen som är godare än köttkassarna. veckan det är calles matkasse blir det oftast en chili eller något stort köttstycke som får ramla sönder i ugnen som vi äter i en hel veckas tid. övriga dagar har vi fyllt med diverse matiga sallader.

godast förra året är banh mi-mackorna och de egengjorda dumplingsen jag gjorde för några veckor sedan. egentligen gillar jag rena smaker, mat som inte är för sammangojsad, som soppa som inte är körd i en matberedare tex. jag vill att varje tugga inte ska smaka likadant. en chili är egentligen inte min kopp te med andra ord, men med en rejäl sallad funkar det.
IMG_6530_liten
IMG_5993liten
IMG_5804_liten
priset för vackraste maten år 2014 går för övrigt till hannas fantastiska thanksgivingtårta.
caramel cake, thanksgiving_liten

prylkonsumtionen

2014 blev mitt livs dyraste år kan man säga. i början av april fick vi reda på att vår hyresvärd, ett åländskt försäkringsbolag, skulle sälja huset. om vi hyresgäster inte var intresserade av att köpa skulle huset säljas till en privat hyresvärd eller annat företag som var intresserade. anledningen till att de ville sälja? låt oss säga att om man inte gör några som helst renoveringar på en himlans massa år, då blir det väldigt dyrt när det väl är dags för renovering, speciellt om hela bjälklaget akut behöver bytas ut ...

andra i min situation skulle nog ha jublat över chansen till ett bostadsklipp som det så fint heter. men många av oss i huset hade haft chansen att köpa loss lägenheter tidigare (däribland jag) men hade bytt till oss lägenheter i detta hus just för att det INTE skulle omvandlas. de som bodde i lägenheten innan oss flyttade faktiskt på grund av att det aldrig skulle bli bostadsrätt. vilken ödets ironi att det mindre än ett år senare blev just bostadsrätter. när vi hade genomfört röstningen och det blev klart köpet skulle gå igenom konstaterade mannen som hjälpte oss med omvandlingen "när vi brukar ha såna här omröstningar brukar folk vanligtvis hurra efteråt". jag tror att majoriteten hellre hade bott kvar som hyresgäster, men av rädsla för att huset skulle bli uppköpt av en privat värd som tokrenoverar och sen höjer hyran är det givetvis bättre att äga (läs: hyra av banken). plus att jag tycker att det känns aningen förnedrande att inte ha råd med sin lägenhet som bostadsrätt (som hyresrätt var det inga problem), så numera delar jag den med min sambo.

och jag gillar att bo i hyresrätt. speciellt som att ett hyreskontrakt går, med lite jävlar anamma, att byta till en lägenhet i stadsholmen, det kommunala bolag som förvaltar allmännyttans gamla hus. drömmen är ju att någon gång flytta tillbaka till stadsholmen, fast till en lägenhet med lite högre takhöjd än den på malmgårdsvägen som snittade på 2,10 meter. och nu ska man inte hella måla fan på väggen, men det är väldigt mycket lättare att byta till sig två hyfsat stora hyreslägenheter i stan vid en eventuell separation än att köpa två separata bostadsrätter i stan för en resonabel penning. jag hade ett par ångestfyllda veckor innan jag slutligen bestämde mig. ibland ångrar jag mig, men oftast inte.

i övrigt betade jag av tre surdegar som jag är mycket nöjd över: nytt id-kort, nytt pass och nya glasögon.
bild-24_liten
lovade mig själv att sluta köpa klänningar och gå in för den lite mer vuxna business-stilen jag istället tänkte odla. det gick sådär.
bild-24_liten
bild-23_liten
på teknikfronten har jag under 2014 blivit med ipad och robotdammsugare. den förstnämnda gillar jag, även om jag har lite svårt att egentligen förstå syftet med den (snacka om att jag gått på säljsnacket eftersom jag bevisligen köpte den utan några som helst egentliga behov). minus för att skärmen är för bra för vissa bilder om man ex läser bloggar och pinterestar (eller finns det en inställning jag missat nånstans? tipsa mig gärna om fler användningsområden eller braiga appar, för jag vet ärligen inte riktigt vad jag ska göra med den). robotdammsugaren hämtade jag hem idag och nu står den på laddning. vet inte riktigt vad katterna kommer säga om den men förhoppningsvis kommer de komma överens alldeles utmärkt!

2 kommentarer

Cecilia sa...

Mycket nyfiken på dammsugaren. Vet en i min direkta närhet som troligen skulle älska en sån. Om den funkar bra, vill säga.

nostalgifabriken sa...

@cecilia: absolut!

© nostalgifabriken
Maira Gall