tisdag, augusti 05, 2014

en dag i porto

när vi frågade vår hyresvärdinna om utflyktsmål man kunde åka till i närheten av vårt hus avrådde hon starkt från att besöka porto pga fulhet. hon föreslog istället att vi skulle åka till någon vingård där de tillverkar vinho verde eller portvin. men trots att vi älskar både vinho verde och portvin slog vår rebelliska ådra till och vi befann oss strax på väg mot porto.
porto, portugal, liten
... vilket var tur då det visade sig att porto inte alls var en ful stad. tvärtom riktigt trevlig och snygg skulle jag vilja påstå. kanske att porto till och med överträffade lissabon i mysighet.porto, portugal, liten
porto, portugal, liten
gillar man förresten jugend finns det mycket fint att titta på.
porto, portugal, liten porto, portugal, liten
i portos stadskärna finns det förresten otroligt många fallfärdiga och övergivna vackra hus. jag har tyvärr inga bilder att illustrera med, så du får helt enkelt ta mig på mitt ord. man blir ju sugen på att åka dit och renovera loss, men med tanke på att operation ta bort det nedsänkta taket i hallen har pågått i över en månad här hemma är det nog bra för alla parter om det stannar på teoristadiet. porto, portugal, liten
medan johanna och madde kollade var vi befann oss passade jag på att inspektera djurlivet.porto, portugal, liten
porto, portugal, liten porto, portugal, liten
och som de bokmalar vi är passade vi också på att besöka en av världens vackraste bokhandlar, livraria lello, med sin böljande jugendtrappa. det var under ett besök till den här butiken som jk rowling hämtade sin inspiration till hogwarts, vilket inte alls är svårt att förstå. jag har tyvärr inga bilder eftersom man bara får ta bilder inomhus mellan 9-10 på morgnarna. utomhus är dock luften fri så jag bjuder på en exteriörbild i alla fall.
livraria lello, porto, portugal, liten
och slutligen ett stopp vid havet innan vi åkte hem till vårt house on the river.
porto, portugal, liten
IMG_3590liten

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall