söndag, juli 27, 2014

rätt in i kaklet

svaret på mitt mini-quiz i föregående inlägg är alltså portugal. kan tilläggas att det portugisiska kaklet heter azulejos för er som gillar att svänga er med fina ord och uttryck.

funderar du på att åka till lissabon är ett tips att bo på the independente, ett galet snyggt hotell/hostel med fantastisk takbar i bairro alto. det var fullbokat när vi var där, men johanna och johan lyckades knipa ett rum för deras semester på tu man hand efter att vi åkt hem. vi hyrde istället lägenhet via airbnb i samma område. jag antar att bairro alto är motsvarigheten till södermalm och ja, jag är fullständigt medveten om att denna ständiga jakt på ett utomlands-söder kan uppfattas som aningen trångsynt. men det går ju liksom inte att bortse från att de områdena oftast är de trevligaste.

vår gata var så här fint pyntad, en rest från en stor portugisisk festhögtid som precis hade avslutats förklarade vår hyresvärdinna. jag kom inte ihåg vad den hette, men jag har för mig att det var något med makrill. eller nån annan fisk. eller ett helgon.
lisbon, portugal liten lisbon, portugal liten
nästa dag stod lite hederligt turistande på schemat, som till exempel en rundtur i spårvagn nummer 28 som stånkar fram i backarna i lissabons äldsta stadsdel alfama. värmen låg på behagliga tjugonånting grader så vi hoppade sedermera av och utforskade stadsdelen till fots. annat var det när jag var i lissabon sommaren 2007 då det var så varmt att man smälte bort.
lisbon, portugal liten lisbon, portugal liten lisbon, portugal liten lisbon, portugal liten lisbon, portugal liten
lisbon, portugal liten
hela resesällskapet på uteservering i väntan på lunch. någon gång ska jag göra ett collage av alla bilder som servitörer har erbjudit sig att ta när man är utomlands. den här killen förstod i alla fall hur skärpan fungerade, vilket ändå måste sägas tillhör ovanligheterna. förnöjsamheten i vår uppsyn går i alla fall inte ta miste på.
lisbon, portugal liten
sedan råkade vi eventuellt hamna mitt i en konstinstallation. lite oklart där egentligen vad som hände men det var ett gäng som pyntade med en jäkla massa plastblommor.lisbon, portugal liten lisbon, portugal liten
lisbon, portugal liten
efter lite mer promenixande slog klockan drinks 'o' clock och vi tog oss till bairro alto hotel och deras väldigt trevliga takbar där vi njöt av utsikten och styrde upp middagsplaner. lisbon, portugal liten lisbon, portugal liten
middagsvalet föll på restaurang terra, känd för sin vegobuffé. proppmätta och mycket nöjda vaggade vi senare ut i sommarkvällen med sikte på området kring cais do sodré där det enligt utsago fanns många trevliga barer, exempelvis ex-bordellen pensao amor. det visade sig vara knökfullt där så vi gick istället till o bom o mau e o vilao (den gode, den onde och den fule) som låg vägg i vägg. tänk dig en lägenhet som gjorts om till coctailbar a la mad men så har du stämningen på ett ungefär. en varning får dock utfärdas för drinkarna som var på gränsen till odrickbara (och då är jag vanligtvis inte så knusslig med sånt). sedan var det tack och godnatt.

det här med att göra om bordeller till barer verkar för övrigt vara ett poppis koncept. eller vid närmare eftertanke är det kanske jag som har någon konstig dragning till dem, se exempelvis mina besök på earnestine and hazel's i nashville, the mark twain guesthouse i natchez och diamond belle saloon i durango. don efter person jahaja ...

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall