tisdag, december 17, 2013

ett användbart tips som jag vill dela vidare

vi puttrar vidare i helens bloggkalender. som gammal arkeolog älskar jag att gräva i gamla arkiv, vilket nuförtiden med fördel även kan göras on the internetz. och här har jag ett bra tips: är du det minsta intresserad av historia och/eller usa –  eller om du bara har en sådär en triljard timmar att slå ihjäl kan jag tipsa om usa:s kongressbiblioteks digitala samling av högupplösta fotografier, kartor, posters med mera med mera.

Library of congress
mycket bra om man, som jag, har en tendens att snöa in på saker. ett exempel: för några år sedan såg jag hbo's miniserie bury my heart at wounded knee som handlar om massakern vid wounded knee år 1890, där amerikanska trupper hade fått i uppdrag att avväpna lakotaindianer i pine ridge-reservatet i south dakota. meningsskiljaktligheter uppstod och i tumultet som följde anföll de amerikanska trupperna de delvis vapenlösa indianerna. hundratals dog, mestadels indianer. lite kort därefter plöjde jag dan simmons bok black hills, som delvis också behandlar samma ämne (addera bara general custers spöke och lite andra övernaturligheter). ja, och sen var besattheten liksom igång.

söker du på wounded knee här får du fram helt fruktansvärda fotografier som togs efter massakern. obs! ej för räddharar. bilderna på döda indianer i frusna konstiga ställningar gjorde ett mycket djupt intryck på mig och förvandlade något som inträffade för över 120 år till något påtagligt och väldigt nära.

okej, jag kände att jag la en smula sordin på stämningen här. uppväger detta genom att även tipsa om två betydligt mer underhållande saker man kan hitta i denna skattkammare.

The national parks preserve wild life (LOC)
här hittar du till exempel också en hel armada av cirkusaffischer (en annan besatthet för ett tag sedan) och även ett urval av de fantastiskt snygga work projects administration-affischerna som du säkert har sett tidigare. wpa var en av de största new deal-satsningarna efter depressionen och erbjöd jobb åt miljoner arbetslösa amerikaner. affischerna uppmanar bland annat till att ta hand om sin hälsa såväl som att träna knoppen, att turista i sitt eget vackra land och att delta i diverse olika sorters samhälleliga aktiviteter. den svenska folkhemstanken har väl aldrig varit närmare i usa än så här?

Library of congress on Flickr
missa inte heller att följa library of congress på flickr!

imorgon blir det tema resor, håll i hatten!

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall