måndag, december 03, 2012

lucka tre: en bild på din bästa vän

3. en bild på din bästa vän gällnö 2011
dags för del tre i julkalendern. vilka är de här två krabaterna? och vad gör de? på fråga två har jag inget bra svar, men på fråga ett kan jag meddela att det här är björn och andreas. de har på senare år intagit en betydande plats i mitt hjärta.

björn och jag dejtade loss år 2003 och enligt honom har vi fortfarande "bara en liten paus". björn är kanske den mest egensinniga människa jag känner. vilket kan reta gallfeber på mig. han vägrar till exempel gå till babylon, för "där finns örtio hipsterfjantar to-go", men att gå på systerbaren indigo 200 meter därifrån är inga problem. fast självklart är det mera roligt än sorgligt att umgås med honom. han har till exempel alltid en massa projekt för sig, som till exempel storvulna planer på att köpa ett yttepyttehus mitt i skogen. nästa vecka har han snöat in på vandringar (även om det på bekvämt stadsmanér innebär att han tar taxi upp till bergen han ska vandra i). en vecka senare åker han en tur på finlandsfärjan ensam för att hinna läsa klart en bok till bokklubben ("annars är det ju så himla lätt att internetta bort all lästid om man stannar hemma").

andreas är en svärmorsdröm. alltså på riktigt. han är en hyvens reko kille som betalar räkningarna i tid, pensionssparar duktigt, som har bra åsikter och värderingar och som kan prata känslor och annat fint. han lagar alldeles fantastiskt god mat och när jag är hemma hos honom brukar jag beundra hans preussiska ordning och dammfria hem. hade jag inte varit närapå bortgift hade jag slagit till direkt.

bilden är från sommaren 2011 och vi sitter och väntar på skärgårdsbåten som ska ta oss tillbaka till stan.  det är någon månad efter att tomas en vecka innan semestern förklarade för mig att mitt sällskap inte var önskvärt längre. men i sällskap av de här två (och en och annan vinflaska) blev sommaren i alla fall bättre än botten. det är jag så evinnerligt tacksam för.



Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall