tisdag, maj 01, 2012

new york: kulturen

ska man kultivera sig i new york är moma ett självskrivet stopp. jag har endast medelkoll på konst, men till och med jag förstår storheten. calle gav moma fem av fem äpplen. jag gav det fyra och ett halvätet.
calle simmar ur bild @ moma konst och skräp @ moma män @ moma
national museum of the american indian. calle gav det två av fem äpplen. det får ytterligare ett av mig. mest för att det såg väldigt roligt ut när calle kollade sin mobil i en tipi.calle i tipi på native american museum
en dag tog vi en tur med båt och hälsade på frihetsgudinnan. very new yorkish! plåtfröken fick en fyra av oss båda.
statue of liberty II
vädret var inte det bästa, men vi var glada ändå där vi gick runt med audioguiderna i högsta hugg.
turistar loss med audioguide i högsta hugg det mås bra IMG_3929
fast vårt egentliga mål för båtresan var ellis island. jag noterar det fina taket i registreringshallen. fem äpplen av fem från oss båda blev det. bästa turistmålet på hela resan vill jag nog påstå.registreringssalen, ellis island
en kö av snåla människor på veckans "pay what you like"-dag utanför whitney museum. som straff för vår snålhet bjöds vi på whitneybiennal, vilket betydde att standardutsällningen var ersatt med kroki och dansperformance. calle var upprörd och gav upplevelsen ett äpple.
köar som får utanför whitneymuseet på veckans pay as you like-dag
jag tycker det ändå var värt två äpplen. men mest för att jag hittade en bok i giftshoppen som jag hade kunnat vara författare till.
hade kunnat stå emma danielsson som författare till denna bok
peppen som uppstod när vi skulle besöka vernissage/grafittistället 5 pointz i queens!
peppen var enorm att besöka 5 pointz. som tyvärr var stängt när vi var där.
besvikelsen som uppstod när vi insåg att det var stängt! 5 pointz
oh, well. nästa gång. det fick en stadig trea trots att det inte var öppet.
5 pointz
bästa bioupplevelsen: nitehawk cinema i tramsbrooklyn. öl, hamburgare och amerikansk kvasi-indiefilm på en och samma gång. fyra äpplen av fem.
biografen nitehawk
sömnigaste upplevelsen: skyscraper museum. gå inte dit är rådet jag kan ge. om du inte är extremt sugen på att se ritningar som denna i överflöd. ett halvätet äpple av fem.
på (det inte så rafflande) skyscraper museum
det var nog alles från new york. fast stay tuned, en annan har ju hunnit med att åka till bryssel under tiden också!

4 kommentarer

Emma - EoE diary sa...

Haha den där kokboken var ju skitkul. Köpte du den? Håller på att samla material till min egen, full av lessons learned the hard and stressed out way.

nostalgifabriken sa...

köpte den inte men ångrar mig bittert. en annan lesson learned the hard way är således "snåla inte på prylinköpen när du åker utomlands".

Anonym sa...

Precis halkat in här, men läste en annan bloggpost om Ellis Island som kanske är intressant...
http://www.scoutingny.com/?p=5356

nostalgifabriken sa...

hej anonym! tack för tipset, detta ska spanas in!

© nostalgifabriken
Maira Gall