lördag, december 03, 2011

den er go'

en gång ingen gång, två gånger en vana. första advent i köpenhamn verkar ha blivit en trevlig tradition i mitt liv. förra gången var det tivolis julemarked som drog. i år företogs resan under lite mer kulturella förtecken. fast först lite wining and dining, bland annat på baren den glade gris. danskar är btw bäst i världen på att döpa barer, en annan bar vi gick på hette det rene glas. calle och den glade grisen på lördagen gick vi för att säga hej till hc andersen som ligger begravd på assistens kirkegård. noterar att besök på kyrkogårdar verkar vara en het sysselsättning för mig den här hösten. en psykolog skulle säkert vilja gräva vidare i det där... assistens kirkegård assistens kirkegård assistens kirkegård assistens kirkegård motsatsen till död är typ att äta (om man inte är den som blir uppäten alltså). så vad gör man om man vill äta köpenhamns godaste hamburgare? jo, man googlar "godaste hamburgaren i köpenhamn". då hamnar man på istegade 60 och burger and bun vars systerkrog har en michelinstjärna. hamburgaren var mycket trevlig, men samtidigt ett monster då den tyvärr tog död på alla slags ansatser till rajtan senare på lördagkvällen. vi googlade köpenhamns godaste hamburgare och fick den här. mvg på den. men vad var det för kulturellt tjosanhejsan jag babblade om i början? jag har aldrig varit på louisiana och kände att det nu vid 31 års ålder var dags. episk tajming eftersom den kinesiske konstnären ai weiwei – nyss utnämnd till konstvärldens mest inflytelserika person – ställer ut. ai weiwei @ louisiana ai weiwei @ louisiana ai weiwei @ louisiana annars kan man ju alltid tjuvfota människor som strosar runt. kärlekspar är ett tacksamt objekt. ofta är de så uppfyllda av varandra att de inte märker vad som händer runt omkring. töntigt men också lite avundsvärt. tjuvfotar par @ louisiana tjuvfotar par @ louisiana bäst på louisiana var dock det här rymdrummet. jag blev så exalterad att jag glömde kolla vem konstnären var. going to space, brb. going to space @ louisiana going to space, brb och såklart museishoppen. jag slog till på ett par pantone-tandborstar. inte så praktiska men jädrar vilka skönheter! souvenirer från louisiana på hemvägen slog stormen till. efter mycket väntan och om och men så fick vi ta tåget tillbaka till malmö och bo på hotell över natten. skor på hovedbanegården 1 vuxen trafikstörning på det hela taget en väldigt trevlig helg med en bonusdag i malmö, man tackar. vi ses!

1 kommentar

Anna sa...

Härligt! Jag var också i Köpenhamn på första advent och är evigt tacksam att jag tagit ledigt på måndagen för att flyga hem då :)

© nostalgifabriken
Maira Gall