tisdag, april 12, 2011

kulturnatten

 i lördags kväll var det kulturnatten, så jag trotsade min självförvållade huvudvärk och begav mig ut på stan. först mötte jag upp lite vänner utanför jacobs kyrka där vi lyssnade på ett föredrag om kyrkans historia. den ena vännen var besviken över att föredraget inte innehöll något om jacobskyrkans pampiga gravar, medan min andra vän, märkt efter fredagkvällen, småslumrade bredvid i kyrkbänken. det har nog småslumrats en hel del i bänkraderna under århundradenas lopp så man kan säga att han kanske var den som kom kyrkans sanna kulturarv närmast.


kulturnatten
efter föredraget begav vi oss till medelhavsmuseet. där var det fullt av lajvarpersoner, vilket jag i mitt lite svaga tillstånd inte riktigt orkade titta på.

09042011-IMG_2471-1
kulturnatten
så jag tittade på arkitekturen och upp i taket istället.

09042011-IMG_2479-1
och på de här små figurerna. som jag inte har en aning om vad de är eller vilken tid de kommer från (för mycket folk vid skylten). två saker man för övrigt alltid får höra när man säger att man har läst arkeologi (slår a-a-l-d-r-i-i-g fel heller):
  1. åh, arkeolog, det ville jag också bli när jag var liten!
  2. aha, grekland och romarriket, spännande!
varje gång ligger den outtalade fortsättningen av första meningen i luften "sen växte jag upp och satsade på något man faktiskt får ett jobb av". sedan får man förklara att jag har läst nordisk arkeologi och inte kan ett skvatt om etruskerna och hellenismen och allt det där. och så uppstår en besviken tystnad. men nog om det.

kulturnatten
efter medelhavsmuseet tog vi en liten avstickare och gick till kebaben. på vägen dit var stockholm vackert som ett det smörigaste vykortet i stan.

kulturnatten
sen tackade jag för mig och knallade hem och mina vänner knallade till tyska kyrkan där de skulle lyssna på orgelmusik. lycka till att sova där liksom!

translation:
this saturday it was "culture night" in stockholm, where cultural institutions all over town were open during the night with free admission.

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall