torsdag, mars 31, 2011

through the viewfinder: tips för lata digitalister pt 2

förra året köpte jag mig en kodak duaflex-kamera för i det högtflygande syftet att gräva vidare i through the viewfinder-teknikens mysterier. det har ju gått sådär kan jag meddela. som den lata digitalist man är gör man det enkelt för sig och tar med sin digitalkamera överallt. vilket i och för sig får klassas som ganska ambitiöst nu när jag mycket väl nöjer mig med iphones dödsdåliga kamera.

nåväl, det här med att lära sig ttv har liksom gått och gnagt en del. men det borde väl finnas ett lättare sätt? jodå, ett superfuskigt sådant. såhär gör du:

TtV mask - Argus (dark)
bild: grittypix

1) hitta ett ttv-lager. det gör du förslagsvis på flickr där snälla själar har fotat genom sina gamla kameror och lagt upp en högupplöst bild på resultatet. klicka på bilden så kommer du till en snäll sådan själ. vill du ha fler finns det en många grupper som enbart innehåller texturer och ramar. sök på textures eller ttv textures så hamnar du rätt.

2) öppna ttv-bilden och den bild du vill använda i photoshop. själv valde jag en bild som jag tagit på pergamonmuseet i berlin.

3) markera hela ttv-bilden (pc: ctrl + a, mac: kringla + a) och kopiera den (pc: ctrl + c, mac kringla + c).

4) sätt muspekaren på din utvalda bild och klistra in ttv-bilden (pc: ctrl + v, mac: kringla + v). då kommer det se ut såhär. men hur får man bort allt det vita? jo, i det högra hörnet finns en rullist som är inställd på "normal".

5) klicka på rullisten och välj sedan "multiplicera".

och voilà!

ttv-ramen kan du sedan flytta runt efter eget behag. 

6) när du sedan hittat det perfekta stället för ramen beskär du fotot med beskärningsverktyget.

resultatet? inte så pjåkigt tycker jag.
through the viewfinder
through the viewfinder
through the viewfinder

2 kommentarer

myylis sa...

7 spänn kostar det att ha fuskis i iPhonen!
http://itunes.apple.com/app/ttv-camera/id425083537?mt=8

nostalgifabriken sa...

det är ju ännu slappare, jippie!

© nostalgifabriken
Maira Gall