söndag, juni 08, 2014

julen varar ända till påska och påsken varar till juni på ett ungefär

nyss var det april, sen sa det swooosh och helt plötsligt är det juni. medan jag funderar på vad det var som egentligen hände när det gick från vår till sommar på tre röda tänkte jag passa på att visa några bilder från mitt påskfirande.

till denna fina högtid, som vi på sedvanligt manér firade med vänner längre bort på gatan, hade calle gjort egen snaps; en variant med fänkål och enbär och en annan med rosmarin och citron. jag dricker helst inte ren sprit men de här två varianterna var lena och milda i smaken och gifte sig dessutom utmärkt till påskmaten.
IMG_2532
lilla välkomstdrinken.
IMG_2534liten IMG_2541liten
sedan inspekterade vi påskpyntet ...
IMG_2542liten
... och bordsplaceringen, självklart signerat bekantskapskretsens egen martha stewart. här är min placering och för den som undrar är undertecknad faktiskt slottsfru på riktigt. jag fick en plätt mark av dunans castle av calle i julklapp för några år sedan och förutom vetskapen om att man bidrar till att restaurera slottet som eldhärjades 2002 ingår också att titulera sig lady eller laird. (tips: sjukt bra present till den som redan har allt).
IMG_2547liten
sedan satte vi oss till bords för att måla ägg. några mindre konstnärligt lagda försökte komma undan men inga ursäkter godtogs.IMG_2596liten
påskmat är verkligen idealiskt för knytkalas. katten hade gjort fantastisk västerbottenpaj, bagarn hade tagit med sig godsaker från havet, vi stod för påskalammet och spriten och värdparet stod för matig sallad, efterrätt och alla tillbehör. en mycket lyckad kombo tyckte vi alla.
IMG_2573liten
snapsen fick mycket väl godkänt efter bagarns inspektion.
IMG_2537liten
sedan åt vi i sådana mängder att vi sedermera fick gå på en påskpromenad för att få maten att sjunka undan.
IMG_2627liten
helt plötsligt hade vi hamnat på andra sidan vitabergsparken där vi slog oss ner på det lätt bedagade södergruvan. något sa mig att de inte var vana vid främmande. "aha, så ni kommer från andra sidan vitabergsparken? ja det är ju rätt annorlunda där borta". inte heller att man beställde vatten till ölen. "en öl och en fernet, ja?" korar jag nog till årets felhörning.
IMG_2698liten
klockan 19 började någon slags spontan allsång inne på stället så vi lade benen på ryggen och knatade till mer välkänt territorium för att avnjuta kaffe och efterrätt.IMG_2711liten
summa summarum en mycket bra påskafton!

Inga kommentarer

© nostalgifabriken
Maira Gall